loading...
اخبار لیمو
امیر علی یوسفی بازدید : 4 چهارشنبه 02 شهریور 1401 نظرات (0)

تفاوت کراس و ایزوله چیست؟ کدام بهتر است؟

<spanclass="article-body">

تفاوت کراس و ایزوله چیست؟

تفاوت کراس و ایزوله

در هنگامی که شما قصد دارید معامله فیوچرز باز کنید، دو حالت برای شما وجود دارد، کراس (cross) و ایزوله (isolated). در حالت کراس تمامی موجودی حساب مارجین شما درگیر معامله می شود. از آنجایی که قیمت لیکوییدی شما به مقداری که درگیر معامله است بستگی دارد و در حالت کراس تمامی مارجین درگیر میشود، در این حالت معامله تا لیکویید کردن تمامی موجودی مارجین شما باز خواهد ماند. در حالت ایزوله چانچه شما به قیمت لیکویید برسید، تنها مبلغی که مشخص کرده اید، از دست خواهد رفت و کل موجودی مارجین شما در خطر نیست. در طول معامله در حالت ایزوله شما می توانید مقداری که درگیر معامله کردید را کم یا زیاد کنید، اما در صورت ضرر کردن تنها روی مبلغی که مشخص کرده اید، ضرر خواهید کرد.
نکته: چناچه همیشه تفاوت کراس و ایزوله را فراموش می کنید، می توانید در ذهن خود این گونه تصور کنید که در حالت <ایزوله>، شما معامله خود را ایزوله، ایمن و غیر قابل نفوذ کرده اید. یعنی قرار نیست معامله به تمامی موجودی حساب شما آسیب برساند.

کراس یا ایزوله کدام بهتر است؟

کراس یا ایزوله

اینکه در هنگام معامله کدام حالت را انتخاب کنید، کاملا بستگی به استراتژی معاملاتی شما دارد. اما در حالت کلی برای افراد غیر حرفه ای، استفاده از حالت ایزوله (isolated) منطقی تر است. چرا که بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات شدید است و در حالت کراس ممکن است با یک دامپ یا پامپ، کل سرمایه شما نابود شود. اما استفاده از حالت کراس (cross) نیز برای  بعضی افراد مناسب است. مخصوصا افرادی که سرمایه بالایی دارند و به تحلیل خود اعتماد بیشتری دارند. توجه داشته باشید که هر چه شما مبلغ بیشتری در مارجین خود داشته باشید و معامله کراس باز کنید، احتمال لیکویید شدن شما کمتر است. در واقع داشتن مبلغ زیاد در مارجین در حالت کراس، شرط اول استفاده از این حالت است. لذا استفاده از کراس یا ایزوله و اینکه کدام برای شما بهتر است، کاملا بستگی به استراتژی معاملاتی شما دارد.
نکته: در انتخاب کراس و ایزوله توجه زیادی داشته باشید چرا که پس از انتخاب و باز کردن معامله، امکان تغییر آن وجود ندارد. همچنین توجه داشته باشید که برای هر معامله جدید می بایست از اول حالت کراس یا ایزوله را انتخاب کنید، جرا که صرافی هایی مانند بایننس، در هنگام باز کردن هر معامله جدیدی، به صورت پیش فرض روی حالت کراس (cross) تنظیم هستند.

نحوه تعیین حالت کراس و ایزوله در بایننس

ابتدا وارد حساب کاربری خود در صرافی بایننس شوید و از منو اصلی، معاملات فیوچرز را انتخاب کنید.

معاملات فیوچرز بایننس

در سمت راست بالای صفحه می توانید گزینه Cross را مشاهده می کنید (در نخسه گوشی یا هر پلفترم دیگر نیز این گزینه در بالای کادر معاملاتی قرار دارد). رو آن کلیک کنید.

کراس یا ایزوله

سپس پنجره ای مطابق تصویر زیر باز می شود و می توانید انتخاب کنید که معامله روی حالت کراس باشد یا ایزوله.

انتخاب نوع معامله

کراس و ایزوله در صرافی کوکوین

کراس و ایزوله در صرافی کوکوین

کراس و ایزوله در صرافی کوکوین نیز همان معنایی که در بالا گفتیم را دارد. اما تعیین آن در کوکوین کمی متفاوت است. بر خلاف بایننس در صرافی کوکوین نوع معامله به طور پیشفرض روی ایزوله تنظیم شده است. اگر بخواهید معامله را در حالت کراس قرار دهید، می بایست در هنگام تعیین اهرم معامله خود تیک گزینه Auto Deposit Margin را بزنید. بعد از فعال کردن این گزینه، هشداری به شما داده می شود، مبنی بر اینکه <با فعال کردن این گزینه، اگر به قیمت لیکویید نزدیک شوید، ضرر شما از available balance کم خواهد شد> و در نهایت معامله در حالت کراس تنظیم می شود.
نکته: اگر چند معامله همزمان باز کنید، و همگی درحالت کراس باشند، مارجین شما در اختیار همه معامله ها قرار خواهد گرفت. همچنین در صورتی که در حالت کراس در حال لیکویید شدن باشید، با افزایش موجودی حساب فیوچرز خود می توانید قیمت لیکوییدی خود را عقب تر ببرید یا اصطلاح مارجین بیشتری داشته باشید تا معامله بسته نشود.

کراس و ایزوله در صرافی DYDX

dydx

صرافی DYDX به عنوان تنها صرافی غیرمتمرکزی که دارای معاملات فیوچرز است، امکان معامله در حالت کراس و ایزوله را نیز فراهم کرده است. این دو حالت در صرافی DYDX تحت عنوان مارجین کراس و مارجین ایزوله نام برده می شود. این صرافی غیرمتمرکز در حالت کراس تنها موجودی مارجین شما را به عنوان وثیقه نزد خود نگه می دارد. همچنین استفاده از اهرم معاملاتی در این صرافی مبنی بر قرار گرفتن موجودی مارجین به عنوان وثیقه است. اما صرافی DYDX به خاطر ماهیت غیرمتمرکز خود قوانین سخت گیرانه تری برای مارجین کراس و اهرم های معاملات دارد که برای هر معامله باید آنها را رعایت کنید. این قوانین و مقررات تقریبا همان قوانینی است که برای گرفتن وام ارزهای دیجیتال اجرا می شد.
نکته: وقتی در حالت کراس معامله شما در حال لیکویید شدن است، و برای جلوگیری از این اتفاق، موجودی حساب فیوچرز خود را افزایش می دهید، انجام کار ربطی به تکنیک مارتینگل ندارد و صرفا باعث می شود که از قیمت لیکوییدی فاصله بگیرید. توجه داشته باشید که مارتینگل زمانی رخ می دهید که مبلغی را با لوریج خاصی مجدد درگیر معامله کنید.

</spanclass="article-body">

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 135
  • بازدید سال : 542
  • بازدید کلی : 866